AD blogi

 

Syksy, on syksyn lapselle parasta aikaa

Syksy, on syksyn lapselle parasta aikaa

Syksy on niin ihanaa vuodenaikaa. Päivät lyhenevät ja illat pimentyvät todella nopeasti. Ilma on kuulasta ja lehdet alkavat tippua puista. Mutta ne värit. En välillä saa silmiäni millään irti syksyn luonnon väreistä. Tekisi todella mieli lähteä lappiin ruskaretkelle. Onneksi täällä etelässäkin pääsee näkemään kuinka keltaisen, oranssin, punaisen, ruskean ja violetin eri sävyt hehkuvat luonnossa. Valokuvaus ja metsässä kävely ovat kyllä syksyn parasta terapiaa.

Jännä miten nopeasti puun lehdet vaihtavat väriään. Välillä tuntuu että se tapahtuu yhdessä yössä. Toisinaan voi seurata pitkäänkin kuinka puu yrittää pitää lehtensä vihreänä kunnes on vain taivuttava ennen kuin lehdet kuolevat kokonaan.

Aamut ovat juuri syksyisin minusta aivan uskomattoman kauniita. Herään usein aikaisin ja lähden kameran kanssa ulos. Parhaat kuvat syksystä saa aamulla aikaisin, kun usva leijailee ilmassa. Ilma on aivan uskomattoman raikas aamulla, ja kun lämpö ei vaikuta niin tuoksut eivät ole niin voimakkaita. Siitä johtuu tuo syksyn oma raikas tuoksu. Alkaa myös olla se aika kun lehdet putoavat puusta. On kuin kuuntelisi musiikkia kun kuuntelee kävellessä niitä jaloissa kahisevia lehtikasoja. Antaa samalla silmille väriterapiaa erilaisista luonnon väreistä ja nuuhkii kirpakkaa syysilmaa.

Syksyssä on jotain taikaa, mutta jos et ole syksyn lapsia, niin uskalla silti nauttia näistä päivistä.

Rakenna väreillä oman yrityksesi ilmettä

Rakenna väreillä oman yrityksesi ilmettä

Värit ovat ihania. Väreillä voi tehdä vaikka mitä. Värejä voi käyttää tunnistettavuuteen, yrityksen ilmeen vahvistamiseen, osaamisen tunnistamiseen ja markkinoinnin/mainonnan huomiokeinona. Eli moneen asiaan. Värejä valittaessa on syytä miettiä omaa kohderyhmää sekä millaista viestiä haluaa tuoda esille. Missä kanavissa aikoo mainostaa tai postata.

Painetuissa materiaaleissa väri toistuu eri tavalla kuin digitaalisesti. Paperin laatu esimerkiksi vaikuttaa värisävyyn. Digimaailmassa taas vahvat värit kuten punainen saattavat olla silmälle rasittavia, jos niitä on liikaa. Moni myös kokee todella vahvat värit digimaailmassa hieman aggressiivisina. Tämä voi johtaa siihen, että katsoja sulkee sivun eikä katso eteenpäin. Silmämme on valitseva ja helposti hieman silmää ärsyttävä jätetään katsomatta.Värivalinnoissa noin yleisesti suosittelen usein joko kylmien tai lämpöisten värien käyttöä. Näitä voidaan sotkea eli käyttää kumpaakin, mutta joissain tilanteissa se saattaa aiheuttaa levottomuutta liikaa ja lopputulos ei ole toivottu. Kokeilemalla kuitenkin aina katsoja näkee miltä värien yhteensoveltuvuus näyttää.

Minulla on aika hyvä osaaminen painotöistä. Joten kysele ihmeessä jos tarvitset painotöitä. Yllätykset saattavat tulla kalliiksi. Esimerkiksi väreissä joku väri saattaa olla viides väri, jolloin se edellyttää lisävärin käyttöä. Tästä painotyössä tulee lisäveloitus. Painotekniikat ovat kehittyneet todella paljon, joten tänä päivänä on erilaisia koneita ja laitteita jotka mahdollistavat kustannustehokkaita painatuksia. Tehdessäni asiakkaalle painotöitä, olen yleensä yhteydessä painoon ja varmistan lopputuloksen onnistumisen sekä aineistojen soveltuvuuden. Yhdessä tekemällä lopputulos on yleensä onnistunut.

Logo on sinun yrityksesi, ei minun

Logo on sinun yrityksesi, ei minun

Graafikkona koen erittäin tärkeäksi asiakkaan kuuntelemisen. En tee logoa itselleni vaan asiakkaan yritykselle. Olen tehnyt pitkään mainoksia monenlaisiin medioihin. Opin aikoinaan kuinka tärkeää on kaikessa suunnittelussa asiakkaan kuuntelu, teen sitten logon, nettisivuja, printtimainoksen tai muuta materiaalia. Jokainen yrittäjä on itse oman alansa paras asiantuntija. Usein yrittäjillä on hyviä ideoita. Hyödyntämällä hänen ajatuksiaan ja ideoitaan sekä omaa osaamistani syntyy asiakkaalle paras mahdollinen lopputulos.

Millainen on hyvä logo? En tiedä onko tähän yhtä oikeaa vastausta. Toimiva ja hyvin mielenjäävä logo on yleensä yksinkertainen, persoonallinen ja selkeä. Se kannattaa suunnitella vektorigrafiikkaan perustuvalla piirto-ohjelmalla, esimerkiksi Illustratorilla. Silloin logoa on helppo suurentaa ja pienentää ilman että sen laatu kärsii. Logosta tarvitaan myös kuvatiedostot, joita voi käyttää nettisivuilla ja somessa. Usein niitä tarvitaan myös erilaisiin muihin yrityksen materiaaleihin kuten Word-pohjiin ja Powerpoint-esityksiin. Logon käyttö on siis hyvin monipuolista, ja alusta lähtien on mietittävä sen toimivuus erilaisissa materiaaleissa.

Logojen suunnittelu on aina mielenkiintoista työtä. Toisinaan näen silmissäni asiakkaan logon heti ensimmäisessä tapaamisessa. Tulee vain tunne, että sellainen siitä on tehtävä. Toisinaan teen erilaisia versioita, joista sitten valitsen toimivimmat asiakkaan nähtäville. Parasta on, kun logosta tulee sellainen että se jää mieleen.

Millaiselta sinun yrityksesi näyttää?

Millaiselta sinun yrityksesi näyttää?

Yrityksen ilme on kokonaisuus, joka rakentuu niistä palasista joita tuo yrityksestä esille. Ilme voi olla laadukas, harmoninen, hauska, värikäs, sekava, levoton tai ihan sinun näköinen. Se kokonaisuus jonka laitat näkyviin on samaan aikaan sinun brändi, imago ja kertoo millainen yritys on kyseessä. Markkinoinnillisesti on järkevää rakentaa sellainen ilme, että jotain jää katsojalle mieleen. Se voi olla pienikin juttu, logo, kuva, piirros, slogan ihan mikä vaan, mutta se muistuu mieleen ja yhdistyy sinun yritykseesi. Kaikki me muistamme kuolemattomia lausahduksia eri yrityksistä ja tiedämme heti mistä yrityksestä on kyse.

Mitä tekee graafikko? Hän luo ilmeen joka toimii juuri sillä yrityksellä. Mielipiteitä ja näkemyksiä on niin yrittäjällä kuin graafikolla. Tärkeintä on että ilme toimii yritykselle ja yrittäjälle. Graafikon tehtävänä on neuvoa, sparrata ja auttaa eli konkreettisesti suunnitella sellainen ilme. Hän voi myös neuvoa, että mikä toimii ja mikä ei eli ohjata sitä kautta yrittäjää. Ilmeen ja niiden elementtien joita suunnitellaan ja toteutetaan tulee toimia sekä kertoa sitä viestiä (fiilistä, kuvaa, sanomaa) mitä yritys haluaa tuoda esille eikä suinkaan graafikon sanomaa. Tämä on ainakin minulla aina lähtökohtana. En suunnittele tai tee töitä itselleni vaan asiakkaalle ja hänen yritykselleen. Minun ammatillinen tärkein oppini on työelämäni aikana ollut asiakkaan kuuntelu. Asiakas, yrittäjä, tuntee oman liiketoimintansa ja minun tehtäväni on muovata se elementeiksi ja näkyväksi.

Näkyvyyttä vain ei voi olla tänä päivänä korostamatta. Sen avulla yritys löydetään. Eikä sitä löydetä jos ei ole näkyvyyttä. Ei tunnisteta, jos ei ole mitään mistä tunnistaisi. Mitä sitten tapahtuu kun löydetään ja tunnistetaan, no kauppa saattaa käydä. Sitähän yritykset haluavat tehdä. Siksi myös näkyvyyden suunnittelu millaista se on, on tärkeää.

Rakennetaan sellainen visuaalinen ilme kuin haluat

© Avena Design 2020

Y-tunnus 2420765-5