Verkossa mainoksen on oltava paljon nopeampi herättämään huomio kuin printissä. Mainoksella on vielä vähemmän sekuntteja käytössään huomionherättämiseen kuin silloin kun käännät lehden sivuja. Some on nykyään täynnä mainoksia, joka myös luo paineita toimivuudelle. Kanavia on paljon ja uusia tulee koko ajan. Olen itsekin juuri harjoittelemassa tiktokin hyödyntämistä, ja kanavana se on taas ihan erilainen kuin perinteinen face tai IG. Someviidakossa toimiminen vaatii, että löydät parhaiten kohderyhmällesi toimivat kanavat. Sen lisäksi sinun on vielä tavoitettava ne. Kisaa käydään siis kovaa huomiosta jatkuvasti. Viestin pitää olla hyvin selkeä ja nopea.
Ei ole mikään ihme, että moni mainostaja tuskailee somen kanssa miettiessään mikä toimii ja mikä ei toimi. Aina ei edes ole mitään viisasten kiveä, jonka kautta sen selvittää. Usein joutuu vain kokeilemaan. Jonkun sanan muutos voi aiheuttaa sen, että mainos alkaa toimia. Toisinaan taas kuva on vaihdettava. Joskus yksinkertaisesti on vain iskettävä enemmän rahaa mainontaan somessakin. Tänä päivänä ei tahdo enää riittää kymppi tai kaksi. Jos halutaan kunnolla tuloksia, vaatii yleensä somekin jo vähintään satasien mainosbudjetin. Kaikki mainostajat käyvät kisaa kuluttajien (someseuraajien) ajasta. Markkinoinnissa on aina ollut merkityksellistä sisältö, ja niin se on edelleen tänäkin päivänä.
Kukaan ei keksi yhtä ainoaa keinoa hyvän sisällön tuottamiseen
Sellaista ei ole olemassa, en ainakaan minä usko että on. Hyvin mietitty sisältö, kohderyhmän huomioon ottava ja jollain tavalla herättävä saadaan kuitenkin usein kiinnostusta aikaiseksi. Muista nämä vinkit kun lähdet miettimään yrityksesi mainontaa ja sisältöä:
1. Erotu nopeasti eli herätä huomio. Sinulla on muutama sekuntti aikaa eli suunnittele mainokseen jokin kuva tai sana (lause) joka pysäyttää. Mutta muista sen pitää olla tarpeeksi yksinkertainen, jotta huomio kiinnittyy. Jos elementtejä on paljon, niin silmä ei enää kiinnity samalla tavalla.
2. Mieti kenelle olet mainosta tekemässä. Asetu hänen asemaansa ja mieti millainen hän on, missä hetkessä hän vastaanottaa mainoksesi. Jos se tulee facen feedessä vastaan kaikkien kavereiden postausten joukossa, niin mihin otsikkoon ja kuvaan/videoon hän kiinnittäisi huomiota.
3. Sanomattakin selvää on siis jo, että otsikko on yksi kaiken ydin. Se on tärkeämpääkin tärkeämpi. Tee otsikko joka väkisin katsotaan. Myös sisällön pitää olla sellaista, että se kannattaa katsoa. Sinun pitää siis nähdä hieman vaivaa kun teet sisältöä.
4. Ole positiivinen! Positiivisuus myy paremmin.
5. Tuo yritys, mainostaja hyvin esille. Tulee luotettava olo.
6. Digitaaliset mainokset, somen mainonta tarvitsevat paljon toistoa. Ei riitä, että joku näkee somessa mainoksen kerran, hänen on nähtävä se ainakin 10 kertaa. Toistoa, toistoa ja vielä kerran toistoa.
7. Muista sinulla on vain sekuntteja aikaa. Siksi myös toisto on tärkeää.
Tässä muutama vinkki jotka kannattaa pistää korvan taakse kun suunnittelee digitaalista mainontaa. Elämämme on nopeaa, hektistä ja valtavan määrän viestejä päivän aikana sisältävää. Siitä kaikesta pitää erottua, ei ihan helppo rasti. Mutta kokeilemalla, testaamalla ja tekemällä oppii ja onnistuu. Kun teen asiakkaan mainoksia mietin aina itse näitä samoja asioita.
Antoisia digimainosten suunnitteluhetkiä!