Graafista suunnittelijaa voit hyödyntää kaikkeen mikä painetaan tai tehdään digitaalisesti. Kaikkeen missä hyödynnetään kuvaa, tekstiä ja grafiikkaa. Graafisen suunnittelun avulla selkiytetään viestintää ja erotutaan kilpailijoista. Se on olennainen osa yrityksesi kuvaa. Voit luoda mielikuvaa laadusta ja ammattimaisuudesta. Graafisessa suunnittelussa otetaan kohderyhmät huomioon eli viestiä ja ilmettä kohdistetaan oikeille kohderyhmille.
Graafinen suunnittelu on siis osa markkinointia. Sen avulla saadaan yhtenäinen ja toimiva ilme myös eri materiaaleihin ja digitaalisestikin toimimaan. Ihmiset muistavat yritykset usein logoista, väreistä, erilaisista mieleenpainuvista lausahduksista tai otsikoista. Jopa kirjasintyyppi voi erottaa jonkun yrityksen siten, että se muistetaan.
Mitä sinun tulisi tietää tilatessasi graafista suunnittelua?
Selvitä työn laajuus ja lähtökohdat. Mitä tarvitset? Millaista apua? Mihin haluat vaikuttaa? Haluatko apua säännöllisesti vai kertaluontoisesti esimerkiksi uuden ilmeen rakentamiseen?
Haluatko apua graafisen ilmeen teroittamiseen eli rakentaa kokonaan uudenlaisen ilmeen yritykselle? Vai onko tarkoituksena vain tehdä uusi ”silmämeikki” eli ehostaa nykyistä ilmettä ja fiksata tähän päivään? Monta asiaa nyt jo mietittävänä. No ei hätää, kun vastassasi on ammattilainen eli graafinen suunnittelija, osaa hän tehdä oikeat kysymykset ja neuvoa eteenpäin. Mutta taidanpa tästä tehdä ensi viikolla lyhyen ohjeistuksen vielä erikseen. Ammattilaisena kun haluan, että ihan oikeasti asiakkaat saavat sitä mitä odottavat, ja sen takia graafisen suunnittelijan ja asiakkaan välinen kommunikointi on toimittava. Graafikon tehtävänä on tehdä se mitä asiakas tavoittelee näkyväksi.