Fontit ovat yrityksen materiaalissa kuin nuotit musiikissa

29 syyskuun, 2021

Fonteilla voi samalla tavalla leikitellä kuin nuoteilla musiikissa tai väreillä.  Kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Useimmilla yrityksillä on valittu käytettävät fontit jo graafisessa ohjeistuksessa. Selkeä ohjeistus helpottaa kaikkia. Toisinaan voi olla hyvä kokeilla vaihtaa fonttia esimerkiksi uuden tuotteen materiaaleissa, ja rakentaa tätä kautta uusi ilme.

Kirjasintyyppi eli fontti muodostuu kirjasinperheestä, joka sisältää yhden tai useampia leikkauksia. Eli fontista voi olla eri versioita kuten lihavoitu, kursiivi, normaali (regular), laiha ja kavennus. Fontit voivat olla päätteellisiä tai päätteettömiä. Päätteelliset fontit, esimerkiksi Times New Roman, tuovat erilaisen vaikutelman kuin päätteettömät joista yksi käytetyimpiä on Arial. Nettisivuilla kannattaa muuten käyttää päätteettömiä fontteja, koska niiden luettavuus netissä on parempi kuin päätteellisten. Päätteelliset fontit luovat usein hieman arvokkaampaa ja vanhahtavaa vaikutelmaa. Näitä voi käyttää vaikka virallisissa tarjouksissa. Fonteilla voi myös korostaa haluamiaan kohtia.

Fonteissa pitää huomioida helppolukuisuus varsinkin jos tekstiä on paljon. Suurissa töissä kuten julisteissa tarvitaan aina selkeää fonttia, koska sitä katsotaan kauempaa. Fonttivalinnalla on merkitystä tekstisisältöönkin. Tyylikäs ja helposti luettava fontti antaa asiallisen vaikutelman. Käsialafontilla voidaan taas tehdä leikkimielisempää ja henkilökohtaisempaa ilmettä esimerkiksi kutsuun.

Fontteja voi yhdistellä, mutta materiaaleissa, joissa on paljon tekstiä kannattaa käyttää yhtä kirjasintyyppiä ja sen eri variaatioita. Liian erilaisten fonttien käyttö samassa materiaalissa saattaa tehdä levottoman ja sekavan mielikuvan, ja viedä uskottavuutta. Suosittelenkin korkeintaan kahta eri fonttia käytettäväksi, jotta ilme säilyy yhtenäisenä. Parhaan fontin löytää kokeilemalla erilaisia. Jos et itse tiedä millainen fontti on paras niin kysy tekijältä ajatuksia tähän. Hänellä saattaa olla ajatuksia millaista fonttia kannattaisi lähteä kokeilemaan. Tänä päivänä myös käytetään paljon enemmän erilaisia fontteja kuin ennen.

Annetaan fonttien tuoda visuaalista rikkautta materiaaleihin.

Aiempia artikkeleita

Millainen on hyvä suoramainos?

Millainen on hyvä suoramainos?

Selaan itse usein postilaatikkoon tipahtavat suoramainokset. Niistä voi saada uusia ideoita, vinkkejä ja toisinaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *