7 kesäkuun, 2022

Mobiilin käyttö jyrää digikäytössä

Mobiililaitteiden käyttö on nykyään varsinkin kuluttajapuolella lähes poikkeuksetta ensimmäinen väline mistä katsotaan. Osa on suunnilleen jo syntynyt mobiililaite kädessä. Myös B2B-verkkopalveluja käytetään paljon mobiilina. Graafinen ohjeistus, design ja yleensäkin digiratkaisut on  aina muistettava huomioida myös mobiilikäyttöä varten. Verkkopalvelun suunnittelussakin on melkeinpä aina lähdettävä mobiilikäyttökokemuksesta ja -ilmeestä.

Logo, värit ja typografia on luotava mobile first meiningillä. Mietittävä miltä näkymä näyttää mobiilisti. Jos esimerkiksi sivua katsotaan paljon erittäin valaistussa ympäristössä, niin palvelussa pitäisi melkein olla tummapohjainen versio, jotta käyttäjän on helpompi käyttää sekä lukea sivua runsaan valaistuksen takia. Kaikilla on siis merkitystä, jopa sillä millaisessa ympäristössä sivuja pääsääntöisesti katsotaan.

Olen törmännyt joihin pitkiin logoihin, joissa on pitkä teksti, ja kun se on mobiiliversiossa niin ei jää tilaa enää muulle. Logon suunnittelussa olisi hyvä miettiä ensimmäisenä miltä se näyttää mobiiliversiossa. Verkkopalveluiden koodarit eivät välttämättä aina ota riittävästi visuaalista ilmettä huomioon. He saattavat katsoa teknisesti toimivuuden, mutta aina on katsottava myös miltä visuaalinen näkymä näyttää. Lisäksi kaiken pitäisi vielä toimia somen profiileissakin. Tänä päivänä myös saavutettavuus on otettava huomioon. Näkymää kannattaa tutkia esimerkiksi ruudunlukuohjelmilla tai kuunneltuna. Onko teksti liian vaikeaa. Tätäkin voi onneksi testata tänä päivänä.

Brändin fontit on myös monesti huolellisesti valittu, mutta sopivatko ne mobiiliin tai yleensäkään digiympäristöön? Jos eivät, on valittava brändin fontteihin soveltuvat verkkokäyttöön käypäiset vaihtoehdot. Tutki ja testaa mitkä fontit toimivat eri ympäristöissä parhaiten. Jos joudut käyttämään oikein pitkiä sanoja vaikka saavutettavuuslainsäädännön takia, silloin kannattaa valita kapeammin leikattu fontti ja tiukempi välistys, jolloin pitkät sanat eivät vie niin paljon tilaa.

Digitaaliseen näkyvyyteen on siis luotava ihan samalla tavalla graafinen ilme. Jos olet suunnittelemassa uutta ilmettä yritykselle, niin muista tuo mobile first. Lähde siitä liikenteeseen ja katso miltä toteutus näyttää eri välineissä. Minä muuten ihan mielelläni suunnittelen ilmeitä. Se on erittäin mielenkiintoista ja antoisaa työtä. Joten olehan yhteydessä, jos tarvitset apua.

Aiempia artikkeleita

Kuinka valita medioista parhain?

Kuinka valita medioista parhain?

Mikäli haluat asiakkaita, liidejä, kauppaa, näkyvyyttä ja tunnettavuutta on toisinaan kaivettava hieman säästöpossusta...