Selaan itse usein postilaatikkoon tipahtavat suoramainokset. Niistä voi saada uusia ideoita, vinkkejä ja toisinaan löytää tuotteen mitä ei olisi mitenkään muuten tullut ajatelleeksi. Suoramainos katsotaan usein aika nopeasti. Hyvä suoramainos tekee katsojalle selväksi jo muutaman sekunnin aikana mitä se myy. Mainokset yleensä herättävät usein tunteita, ja niiden kuuluukin herättää, mutta perustiedot on oltava helposti ymmärrettävissä. Jos niitä ei löydy helposti, saattaa mainos muuttua ärsyttäväksi. Hyvä suoramainos on yksinkertainen ja selkeä. Siinä on jotain yllätyksellisyyttä tai odottamatonta. Se painuu mieleen ja on mielenkiintoinen. Sitä jää katsomaan ja tutkimaan.
Millainen sitten on huono suoramainos? Se on sekava, sanoisiko peräti sekamelska. Sellainen mistä ei oikein saa mistään kiinni, eikä tiedä mitä siinä oikein myydään. Mitään ei jää oikeastaan mieleen, eikä välttämättä halua mainosta edes katsoa tai lukea.
Herätä huomiota suoramainoksellasi
Suorajakelussa kannattaa kiinnittää huomiota kanteen. Kansi katsotaan ensin. Liian rauhallinen ja kaunis ei välttämättä ole tarpeeksi herättävä. Herättävä voi olla kuitenkin esimerkiksi valkoinen kansi, jonka keskellä on pieni kuva. Kirkkailla väreillä saa aikaan huomiota ja räikeillä väriläiskillä. Näitäkin voi käyttää tyylikkäästi. Jaettava suoramainos on printti, ja sen maailma on ihan eri kuin somen.
Suoramainoksessa tuotteet kannattaa nostaa esille, ja kertoa selkeästi mistä niitä saa. Brändin ilmeestä voidaan joustaa. Vaikka noudatettaisiin brändin määrityksiä pääosin, voidaan tuoda esimerkiksi lisäväri tai muita visuaalisia elementtejä, joilla saadaan lisättyä huomioarvoa.
Erilaisuudella saadaan myös tehokkaasti huomioarvoa. Nykyään on paljon erilaisia paperilaatuja, ja esimerkiksi ekologinen vaihtoehto voi tuoda lisää huomioarvoa. Oletko nähnyt sydämen tai eläimen mallisen suoramainoksen? Erilaiset muodot huomataan. Jos sinulle tipahtaa postilaatikkoon nippu suoramainoksia, ja joukossa on aivan erimallinen kuin se normaali A4 paperi, huomaat sen melko varmasti. Saatat jopa katsoa että mikäs mainos tämä on. Suunnittelussa kannattaa miettiä mitä suoramainoksella halutaan saada aikaiseksi? Myydä, tehdä muistijälki katsojalle, herättää kiinnostus ja saada ostamaan. Nyt vain hyvää suoramainosta väsäämään. 🙂