9 maaliskuun, 2022

Verkkokaupasta tehdyssä ostoksessa pakkauksen avaaminen on ISO asiakaskokemus

Millaisia kokemuksia sinulla on verkkokauppojen pakkauksista? Minä muistan vielä kuinka ihastuin verkkokaupasta saamaani pakkaukseen ja siitä on jo aikaa. Sain paketissa tuotteen, jonka ympärillä oli kaunista silkkipaperia ja erittäin kaunis kiitoskortti tilauksesta.  Lisäksi oli vielä laitettu kauniisti korttiin kiinni suklaamakeinen kiitoksen lisäksi. Se oli kiva ja erilainen kokemus paketin avaamisesta. Jäi mieleen. 

Konkreettisessa myymälässä pakkauksen lisäksi on ehkä myyjän kokemus ja muutenkin visuaalisia muita elementtejä, mutta verkkokauppatilaus tulee yksinään, omana pakkauksena ja vaikuttaa asiakaskokemukseen. Ostokokemus ei muodostu pelkästä tilauksesta vaan siihen vaikuttaa myös pakkaus sekä sen avaamisen kokemus.

Verkkokauppapakkauksen avaamisesta kannattaa tehdä antoisa ostokokemuksen vaihe. Jos avaamisessa tulee jotain odottamatonta, jotain lisää, jotain joka hätkähdyttää, innostaa, tuo hyvän mielen, niin se yleensä helposti jaetaan somessa. Se voi olla mitä tahansa, jotain pientä. Pieni erillinen lappu, kiitos, karkkia, joku alekoodi tulevaan tai jotain mikä tuo hyvän mielen. Pakkaus ja mitä sen sisällä on, saattavat yhdessä muodostaa niin ihanan kokemuksen, että asiakas tilaa uudelleen.

On tullut avattua pakkauksia, joissa ensimmäisenä käteen tulee lasku tai kuitti, ja hirveä kasa inhottavaa sähköistä muovipalleroa, joita ei meinaa saada irti itsestä. Avasin kerran tällaisen paketin ja lopputulos oli, että niitä palleroita oli pitkin vaatteitani ja lattiaa. Ne kun helposti leviävät joka paikkaan. Oliko kokemus kiva, no ei ollut. Vaikutukset siis voivat olla joko brändiä ja tuotetta nostavia tai laskevia. Jos pakkaus tullessaan on huonokuntoinen tai tuote sisällä jotenkin sekaisin, vaikuttaa se tuotekokemukseen. Siitä saattaa jäädä mielikuva huonosta tuotteesta. 

Täytyy myös muistaa, että verkkokauppapakkauksen on kestettävä hyvin kuljetusta. Lisäksi pakkaus on aina kustannus, ja pakkausten koot kannattaa miettiä ja suunnitella myös logistiikan sekä sen kustannusten kannalta. Siitä voi syntyä isoja säästöjä kuljetus- ja lähetyskustannuksissa. Tämän lisäksi on mietittävä mitä pakkauksen muut kustannukset ovat, pienetkin muutokset pakkausmateriaaleissa ja pakkauskoossa saattavat vaikuttaa hintaan.

Pakkaussuunnittelussa on paljon huomioitavia asioita, ja siksi se onkin minusta erittäin mielenkiintoista.

Aiempia artikkeleita

Kuinka valita medioista parhain?

Kuinka valita medioista parhain?

Mikäli haluat asiakkaita, liidejä, kauppaa, näkyvyyttä ja tunnettavuutta on toisinaan kaivettava hieman säästöpossusta...