Mikäli haluat asiakkaita, liidejä, kauppaa, näkyvyyttä ja tunnettavuutta on toisinaan kaivettava hieman säästöpossusta rahaa ja satsattava markkinointiin. Jos omat kanavat eivät riitä, on aika katsoa medioita mihin rahat kannattaisi kuluttaa. Mediavalintaa ei ole aina helppo tehdä, koska vaihtoehtoja on niin paljon. Jokainen media tietysti kertoo sinulle, että heidän mediansa on juuri se paras sinun tapauksessasi. Aina toimivaa mediaa ei löydy kuin kokeilemalla.
Ensin on hyvä miettiä mitä halutaan median tai medioiden avulla saavuttaa. Halutaanko kehittää imagoa ja tunnettavuutta tai brändiä. Halutaanko kauppaa eli asiakkaita, ostoja vai mitkä ovat tavoitteet. Kun olet selvittänyt mitä haluat, on aika alkaa miettiä mikä media tavoittaa valitsemasi kohderyhmän parhaiten. Eikä tämä yksin riitä, on vielä mietittävä mikä tai millainen sisältö koukuttaa parhaiten.
Mikäli sinulla on laaja kohderyhmä ja haluat tavoittaa massaa sekä budjettia riittää, on televisio ja videomainonta vaihtoehtoina. Televisio on toimiva kanava tuomaan laajempaa tunnettavuutta ja muuttamaan mielikuvia. Tämä kuitenkin maksaa jonkin verran, koska tarvitaan mainostuotanto ja esitysaikaa olisi hyvä pystyä ostamaan ihan kunnolla. On tehtävä kampanja, joka sisältää paljon esityskertoja tiiviissä aikataulussa. Onlinevideot pystyy kohdentamaan olemassa olevan datan avulla hyvinkin tarkasti, jolloin saavutetaan haluttua kohderyhmää. Tosin kontaktihinta nousee mitä tarkemmaksi kohderyhmää rajaa. Videoita katsotaan todella paljon mobiilina.
Printti ei ole vielä vanhanaikaista
Printtiä luetaan edelleen. Printtimainonta on vähentynyt, mutta erilaisia tarjouslehtiä luetaan koko ajan. Talouden tilanne monessa perheessä pistää etsimään tarjouksia. Lehtiä on monenlaisia ja ammattilehdet ovat edelleen myös hyvin luettuja. Minä itse tykkään tehdä printtimainontaa. Sen suunnittelussa on aina mietittävä millä kohdistaa katseen ja saa katsojan katsomaan lisää.
Sanomalehtimainonta on hyvin lyhytjänteistä. Se muistetaan lyhyen aikaa. Esimerkiksi tarjousmainonnassa se toimii. Ihmiset etsivät sanomalehtimainonnassa helposti tarjouksia. Myös isot imagomainokset toimivat sanomalehdessä, mutta ne ovat kalliita. Ostamalla vaikka sanomalehden etusivun saa taatusti huomioarvoa mainokselle, mutta paikka vaikuttaa aina hintaan. Etusivu on todella paljon kalliimpi kuin sisäsivujen mainospaikat eikä huomioarvo ei ole yhtä hyvä sisäsivun paikoilla.
Aikakauslehti on erilainen mediana. Sitä luetaan hitaammin, ja saatetaan lukea jopa useampaan otteeseen ennen seuraavan numeron ilmestymistä. Mainosta voidaan siis katsoa useampaan kertaan. Aikakauslehdissä saattaa toimia informatiivinen mainos. Mainos voidaan rakentaa myös informatiiviseksi advertoriaaliksi eli tietopuoliseksi mainokseksi. Tällä saadaan informaatiota tuotua enemmän esille ja katsoja kiinnostuneeksi. Hän lähtee helpommin lukemaan koko asiasisällön mainoksesta.
Eri lehtiä miettiessä kannattaa perehtyä median lukijamääriin ja kohderyhmiin suhteessa hintatasoon. Tavoittaako lehdellä oikean kohderyhmän.
Yhtenä vaihtoehtona voi olla oman tarjouslehden painaminen. Tämä voidaan rakentaa koon ja sivumäärän suhteen juuri tarpeiden mukaan. Kaikki me olemme nähneet näitä ja osa kaupparyhmittymistä jakaa joka viikko postiluukustamme tarjouslehtiä. Erillisen oman printtilehden ei tarvitse aina olla tarjouslehti. Se voi sisältää myös muunlaista markkinointia. Tarjouslehtisellä voidaan kuitenkin helposti tuupata asiakasta hakemaan tarjouksia ja aktivoida tarvetta juuri niihin lehtisessä oleviin tuotteisiin. Valitseminen ei ole helppoa, mutta pelkkä budjetti jo voi rajata sitä mitä voi ja kannattaa tehdä. Aina voi myös keskustella meikäläisen tai muun ammattilaisen kanssa millaisia vaihtoehtoja kannattaa miettiä. Missä hinnoissa toteutukset liikkuvat ja miten sisältöä kannattaa rakentaa.