Graafinen suunnittelija on sinulle kumppani, sparraaja ja tekijä. Sen takia on tärkeää, että yhteistyö myös pelaa. Tämä vaatii usein suunnittelijalta perehtymistä. Niin sinun ajatuksiisi kuin yritystoimintaasi. On ymmärrettävä millaista yrityksen liiketoiminta on. Mitkä asiat ovat tärkeitä. Millaisia kohderyhmiä tavoitellaan. Usein joudutaan myös vähän testaamaan millainen viesti puree kohderyhmään. Toisinaan voi jopa käydä niin että viesti tai mainos, mikä ei toimi, vaatii muutoksia joko sanoman sisältöön eli tekstiin, kuvamaailmaan, ilmeeseen tai kokonaisuuteen.
Tarvitaan kuitenkin toistoa. Harva markkinointiviesti (mainos) aiheuttaa valtavan ryntäyksen heti ensimmäisellä kerralla liikkeeseen tai verkkokauppaan. Yleensä vaaditaan näkyvyyttä eli toistoa. Vaaditaan siis markkinointia. Meidän tekijöiden tehtävänä on pyrkiä rakentamaan yritystä tukevaa ja toimivaa markkinointiviestintää. Auttaa herättämään kiinnostusta.
Näkyvyys on tänä päivänä ihan ehdoton asia
Ne yritykset, jotka näkyvät ja joiden viestit jäävät mieleen, ovat usein voittajia. Siksi ei ole samantekevää millaista näkyvyyttä rakentaa.
Yrityksen ilme koostuu monesta asiasta. Ihmiset muistavat sen usein logoista, väreistä ja erilaisista mieleenpainuvista lausahduksista sekä otsikoista. Kaikki visuaaliset elementit ovat niitä joista yritys saattaa jäädä mieleen. On mahdollista, että yritys muistetaan kuvamaailmastaan. Sen kuvat ovat niin mielenkiintoisia tai toimivia, että ne jäävät kohderyhmän mieleen. Ostohetkellä tai päätöstä tehdessä ne saattavat tulla mieleen ja koetaan, että tämä on se turvallinen tai minulle sopiva tuote tai yritys. Tuolta kannattaa ostaa. Jos olemme nähneet markkinointia yritykseltä tai tuotteesta riittävän paljon, se alkaa syöpyä mieleemme. Sehän on markkinoinnin tarkoituskin. Sinä muistat, kiinnostut, ostat tai alat mahdollisesti seurata kyseisen yrityksen markkinointia.
Tähän päästään tekemällä erottuvaa, toimivaa ja kiinnostavaa markkinointia. Toistamalla sitä riittävästi kohderyhmälle. Graafisen suunnittelijan tehtävänä on osata tehdä sinulle kysymyksiä, tutustua yritykseesi/tuotteisiin tai palveluihin sekä siihen mitä tavoittelet. Minulle on tärkeää, että kommunikointi toimii. Näin pystyn tekemään näkyväksi sen mitä asiakas tavoittelee.
Parasta suunnittelijana on, kun saa jonkun ahaa-elämyksen, kuinka tai mitä tekemällä voi herättää kiinnostuksen ja rakentaa toimivaa näkyvyyttä yritykselle, tuotteelle tai palvelulle. Joskus se lamppu vain syttyy ihan yhtäkkiä. Näkee silmissään kuinka se on tehtävä. Välillä lampun syttyessä on pakko kesken ulkoilun tai jonkun muun kotityön lomassa käytävä pistämässä ajatukset ylös. Sellaista on minun työni, ei kysy kelloaikaa tai paikkaa aina milloin ideat tulevat. Joskus jopa niinkin että on kömmittävä vielä vuoteesta ylös pistämään ajatuksia paperille.