Olen tehnyt pitkään mainoksia printtiin, etenkin sanomalehtiin. Sanomalehdessä on aivan oma tuoksunsa, joka tulee sen painoväreistä. Pidin jo lapsena sanomalehden hakemisesta postilaatikosta sen tuoksun takia. Olin aina valmis hakemaan postin. Lehti tuntui niin tuoreelta juuri värien tuoksujen takia.
Mainoksia on monenlaisia. Brändimainos on usein erilainen kuin tuotemainos. Lehteen tehty taas eroaa someen tehdystä. Minä pidän erityisesti haastavien mainoksien tekemisestä, kun tuotteita on paljon ja ne pitää asetella mainokseen ilman, että siitä tulee sekava. Tuotteiden asettelulla pystytään vähentämään levottomuutta, sekavuutta ja helpottamaan luettavuutta. Sekavassa mainoksessa silmä harhailee tuotteissa, mutta ei välttämättä kiinnity mihinkään. Mainos ja sen tuotteet jää pelkän selailun varaan tai jopa katsomatta. Toisinaan näkee mainoksia, joissa on jo liikaa tuotteita. Mainosta ei vain silloin jaksa alkaa lukemaan.
Myös lukusuunta on huomioitava. Meillä se on vasemmalta oikealle eli kuinka asettelee tekstin. Kuvan paikka suhteessa tekstiin on myös kokonaisuus, ja yleensä teksti (tuoteseloste) on joko kuvan alla tai oikealla vieressä. Aina voi muuten vähän leikitellä ja kokeilla erilaisia ratkaisuja. Jos mainoksessa on paljon kuvia ja tekstejä, leikittelyssäkin pitää olla systemaattisuutta, muutoin luettavuus ja johdonmukaisuus kärsii. Pidän myös tekstien asettelun haasteesta. Kuvat ja tekstit on aseteltava ja kohdistettava suoraan toisiinsa nähden. Tämä tuo harmoniaa ja mainos näyttää tasapainoiselta. Mainoksen tasapainoon vaikuttaa myös tuotteiden sekä kuvien erilaisuus.
Harmooninen ja tasapainoinen mainos luetaan helpommin
Yksi keino tasapainottaa mainoksen kokonaisuutta on laittaa yksi päätuote mainokseen isommalla ja muut pienemmällä. Tällainen mainos näyttää paremmalta, ja silmä kohdistuu helposti mainoksessa olevaan päätuotteeseen. Sitä on helpompi katsoa, joka tekee sen että katsoja alkaa helpommin tutkia myös muita tuotteita.
Toisinaan, kun saan työnalle mainoksen tai esitteen missä on paljon tuotteita, piirrän skissin mainoksesta tai esitteestä. Tämä helpottaa minua hahmottamaan mainoksen tasapainoa. En tee tätä aina, mutta välillä. Varsinkin jos mainokseen tai esitteeseen tulevat tuotteet ja kuvat ovat hyvin erilaisia. Paljolti tulee kuitenkin lähdettyä tekemään suoraan taitto-ohjelmalla. Siinäkin voi hahmotella ja kokeilla. Piirtäminen vain on välillä kivaa ja antaa erilaisen kuvan kokonaisuudesta kuin taitto-ohjelma.
Taitto-ohjelmassa minulla on tyhjä sivu, jonka sivuille sijoitan tuotteet, ja lähden siitä sitten kokoamaan palapelimaisesti mainosta. Etukäteen selvitän aina asiakkaalta mille tuotteelle tai tuotteille halutaan enemmän huomioarvoa. Haasteellisia eli hyvin erilaisia elementtejä sisältävän mainoksen rakentaminen vaatii vähän jumppaamista, mutta se on todella kivaa työtä. Joutuu ratkomaan samalla tavalla kuin miettiessä 500 palapelin paloja, mikä sopii mihinkin.
Jos et tiedä kuinka mainoksen tuotteet asettelisit, käytä yllä neuvomaani keinoa: yksi päätuote ja muut pienemmällä. Onnistut varmemmin.