Monesti ajatellaan että tämän alan ihmisillä on oltava hyvä piirtämisen taito. Tosiasia on että ei tarvitse osata piirtää yhtään mitään. Minä kyllä tykkään piirtämisestä ja usein luonnostelen asioita paperilla ja kynällä vielä tänäkin päivänä. Yksi tärkeimmistä taidoista on visuaalinen silmä. Mikä sitten on visuaalinen silmä? Se tarkoittaa että pystyy hahmottamaan värejä ja tilaa sekä kuinka erilaiset elementit voidaan suunnitella ja rakentaa toimivaksi kokonaisuudeksi. Mitä tämä tarkoittaa sitten suomennettuna? Se on sitä että osaa kuvitella ja nähdä asioita etukäteen omassa päässä eli miltä yhdistelmä, värit, kokonaisuus voisi näyttää. Aina ei kuitenkaan onnistu näkemään kaikkea ilman kokeilua. Sen takia myös paperi ja kynä ovat välillä hyviä apuvälineitä, voi ensin vähän hahmotella ja vahvistaa oman visuaalisen silmän tunnetta, toimiiko vai ei.
Alamme on muuttunut yhä hektisemmäksi. Ideoita tarvitaan ja deadlinien painaessa päälle vaaditaan myös nopeutta ja tehokkuutta tekemisessä. Kaikilla on deadlinet ja monesti lehdet tai painot asettavat asiakkaille deadlineja, jotka sitten yritän asiakkaiden kanssa pitää hallussa. Myynti on myös alallamme muuttunut. Tarjotaan paljon viime hetken paikkoja, jotka ovat jääneet myymättä medialta ja silloin asiakkaalta vaaditaan aineistoa suunnilleen nyt just ja heti. Silloin vaaditaan myös minulta venymistä ja nopeutta. Napsautan siinä tilanteessa aivojani että nyt ideat kehiin. Toisinaan onnistun vetämään aivoistani monia hyviä ideoita. Joskus taas joutuu istumaan koneen ääressä ja aivot kyllä sauhuavat, mutta ideat eivät aina synny sillä kellon lyömällä.
Tiukat aikataulut ja uusien luovien ratkaisujen luominen vaatii paineensietokykyä
Kiireessä tulee helposti virheitä meille kaikille. Ei voi sulaa kuin lumihiutale heti jos joku sanoo jotain negatiivista. On uskallettava ja osattava kuunnella sekä ottaa palaute vastaan. On uskallettava kysellä, puhua, vaihtaa mielipiteitä ja rohkeuttakin on oltava. On myös opittava omasta itsestään mihin pystyy venymään kiireen keskellä ja mihin taas ei. On osattava tehdä yhteistyöstä asiakkaan kanssa innostavaa ja sujuvaa. On myös osattava tehdä kompromisseja tarvittaessa. Visuaalisen työn mittaaminen ei ole aina niin helppoa. Kun kyseessä on monesti katsojan mielipiteet, ja ne ovat aina katsojan silmissä. Eri ihmiset voivat olla aivan eri mieltä ja kokea jonkun materiaalin eri tavalla. Aina ei myöskään tiedä varmaksi vastaanottoa. Toimiiko materiaali ja kuinka hyvin toimii. Joskus joutuu jopa toteamaan, että tämä ei toimi. Silloin joutuu kehittämään jotain uutta ratkaisua.
Kaiken keskellä on oltava myös huolellinen. On nähtävä omat virheet vaikka esimerkiksi tekstissä. Jos yrityksen mainoksessa on väärä hinta, joutuu yritys myymään tuotteen mainoksen mukaisella hinnalla. Työ on tarkastettava aina itse, vaikka kuinka olisi sovittu asiakkaan tarkastamisesta. On myös perusteltava omat ratkaisut silloin kun asiakas pohtii ovatko ne riittävät ja oikeita.
Tällä alalla jokainen työ on erilainen, eikä puuduttavia rutiineja pääse syntymään. Haluatko sinä innostuneen, motivoituneen ja idearikkaan sekä huolellisen graafikon? Jos haluat niin olehan yhteydessä.