10 lokakuun, 2023

Kuusi vinkkiä kuinka valmistaudut tekemään töitä graafisen suunnittelijan kanssa

On kyse sitten yritysilmeen uudistamisesta, luomisesta, mainoksesta, nettisivuista tai somemaailmasta. Mieti ensin:

1. Mitä tarvitset? Mitä tavoittelet? Mitä haluat saada aikaiseksi? Lisää liikevaihtoa, näkyvyyttä, kävijöitä, asiakkaita, erilaista yrityskuvaa vai mitä?

2. Kerää riittävä taustamateriaali ja laita itsellesi ylös mistä pidät, mistä et. Mitä haluaisit muuttaa nykyisestä materiaalista? Mikä mielestäsi on toiminut ja mikä taas ei? Kuvittele mitä uudesta ilmeestä, mainoksesta, nettisivuista jne sanotaan? Kirjoita ylös mitä kohderyhmät ja sidosryhmät sanovat. Tämä kertoo hieman siitä, millaisena haluat yrityksen, tuotteen tai palvelun näkyvän.

3. Kiteytä kohderyhmä eli millaisia asiakkaita haluat tavoitella. Jos yrität tavoitella kaikkia, niin luultavasti et puhuttele oikein ketään. Mieti ydinkohderyhmät kenelle kohdistat viestisi. Millaisia asiakkaita siis haluat? Tätä voidaan myös pohdiskella yhdessä suunnittelijan kanssa.

5. Tee budjetti ja tee siitä realistinen. Kuinka paljon ajattelit käyttää rahaa? Suunnittelija voi yhdessä kanssasi miettiä millaista ratkaisua voidaan lähteä hakemaan, niin että budjetti riittää.

6. Kerro suunnittelijalle rehellisesti nämä yllä olevat asiat ja keskustele hänen kanssaan. Kysy mielipiteitä, ajatuksia. Jaa myös omat ajatuksesi. Aina muutosten tekeminen yrityksen ilmeeseen, markkinointiin tai mihin tahansa materiaaleihin on vuoropuhelua. Vuoropuhelun jälkeen suunnittelijan on helpompi tehdä sinulle ehdotuksia eli ratkaisuvaihtoehtoja. Näistä voidaan käydä lisää vuoropuhelua ja rakentaa paras mahdollinen tulos.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, ja tuo myös parempia tuloksia.

Aiempia artikkeleita

Kuinka valita medioista parhain?

Kuinka valita medioista parhain?

Mikäli haluat asiakkaita, liidejä, kauppaa, näkyvyyttä ja tunnettavuutta on toisinaan kaivettava hieman säästöpossusta...