1. Ennen kuin ostat graafista suunnittelua, mieti miltä pohjalta suunnittelua lähdetään viemään eteenpäin? Halutaanko uusi yritysilme, fiksata olemassa olevaa, tehdä yksittäinen tuotemainos, lanseerata uusi tuote, tehdä kokonainen kampanja tai nettiin jotakin. Mikä on siis tarve?
2. Laita muutamalla rivillä ylös itsellesi mitä haluat tehdä. Kerää taustamateriaali, jos sitä on, suunnittelijan käyttöön. Se helpottaa ja nopeuttaa suunnittelijaa näkemään nykytilanteen tai mistä lähdetään liikkeelle.
3. Kiteytä kohderyhmä eli millaisia asiakkaita haluat tavoitella. Millään suunnittelulla ei voida tavoitella kaikkia. Jos kohderyhmänä on kaikki niin silloin luultavasti ei puhutella oikein ketään. Joten on tärkeää miettiä mitkä ovat ydinkohderyhmät sinun mielestäsi. Toki voit myös pallotella näitä suunnittelijan kanssa.
4. Mieti tavoitteet, mitä halutaan saada aikaiseksi. Liikevaihtoa, näkyvyyttä, uusia asiakkaita, nykyisiä asiakkaita ostamaan enemmän, muuttaa yrityskuvaa vai mitä? Kirjaa tavoitteet ylös ja kerro ne suunnittelijalle.
5. Tee budjetti ja tee siitä vielä realistinen. Kuinka paljon käytät rahaa, koska silloin suunnittelija pystyy miettimään millainen ratkaisu soveltuu budjettiin. Onko tavoitteita mahdollista täyttää ja millaisin keinoin.
6. Käy vuoropuhelua suunnittelijan kanssa. Kuuntele hänen ajatuksiaan ja kysy mielipiteitä. Jos sinulle on epäselvää mitä suunnittelija tekee, kysy häneltä. Älä jää epäröimään uskaltaako kysyä, kysy rohkeasti. Suunnittelijana keskustelen todella mielelläni asiakkaan kanssa ja kerron näkemyksiäni sekä kuulen asiakkaan näkemyksiä. Näin saadaan aina paras mahdollinen lopputulos. Minun näkemykseni on, että graafinen suunnittelu on aina vuoropuhelua suunnittelijan ja asiakkaan välillä.
7. Luota kuitenkin suunnittelijan ammattitaitoon ja anna hänen näyttää erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
8. Sovi selkeät aikataulut. Anna suunnittelijalle tieto milloin haluat, että on valmista. Sovi mitä tehdään ja pyydä tarjous, jos haluat varmistaa budjetin. Tarjous on helppo muuttaa sopimukseksi. Näin kumpikin osapuoli tietää mitä odotetaan, missä aikataulussa ja mitä se maksaa. Ei tule myöhemmin epäselvyyksiä.
Hyvin suunniteltu tuo haluamaasi tulosta.