Tuotekuvastojen taittotyö on tiivistetysti sanottuna erilaisten elementtien sommittelua ja tietysti myös tyylittelyä. Tuotekuvastoissa korostuu visuaalisuus, joka houkuttelee katsomaan lisää. Jonkin pitää kiinnittää huomio silmässämme, jotta yleensä edes viitsimme katsoa lisää. Mainoksia ja esitteitä on maailma pullollaan. Kun kohderyhmä (asiakas) saa tuotekuvastosi käteen, on kuvastolla hetki aikaa vaikuttaa silmän kiinnittymiseen riittävästi, jotta sen katsomista jatketaan. Tai saattaa olla että vain heität hetkessä kuvaston pois. Olemme nopeita tänä päivänä ja haluamme heti nähdä onko tästä minulle hyötyä vai ei.
Taittajan tehtävänä tuotekuvastoa tehdessään on osata tuoda oleelliset asiat esille. Olen itse tehnyt paljon erilaisia materiaaleja asiakkaille, ja kokemusta on ehtinyt karttua aika tavalla kuinka lähteä rakentamaan hyvin toimivaa tuotekuvastoa.
Mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota?
Minusta tärkeää tuotekuvastossa on helppolukuisuus, informatiivisuus, puhuttelevuus, visuaalisuus ja sen kautta mielenkiintoisuus. Laadullisesti kuvaston tulee myös tukea yrityksen imagoa ja tuotteiden tuotekuvaa. Hyvä tuotekuvasto sisältää kuitenkin usein jotain pientä yllätyksellisyyttä, joka kiinnittää silmän huomion.
Tuotetietojen selkeys ja helppolukuisuus on tosi tärkeä asia. Jos katsoja ei ymmärrä niitä, häntä ei taatusti kiinnosta ostaa tai mennä katsomaan tuotetta. Tämä sisältää myös hintatiedot, niiden on oltava aina selkeästi esillä. Vetovoimana voidaan käyttää tarjouksia ja alennuksia. Ne on tuotava esille ilman että vaikuttavat tuotteen imagoon heikentävästi. Hinnan, tarjousten ja alennusten esittämisen on myös laadullisesti tuettava tuotetta.
Entä kuvat? Ovatko ne sinulle tärkeitä? KYLLÄ ovat varmasti. Huono tuotekuva kertoo heikkoa tarinaa. Paljon tuotteita sisältävässä kuvastossa, kuvat on esitettävä selkeästi. Tuotekuvien visuaalisuus ja esitystapa on hyvä miettiä etukäteen kuvastoa suunnitellessa.
Tuotekuvaston kanteen kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota. Se katsotaan ensin. Kannen tehtävänä on saada katsojaa avaamaan tuotekuvasto. Jos kansi on liian rauhallinen tai liian sekava/räikeä voi tämä vaikuttaa halukkuuteen katsoa sisältöä. Kanteen on hyvä keksiä jotain pientä yllätyksellisyyttä esimerkiksi kuvan tai taustan kautta.
Mitä muuta tuotekuvastossa on hyvä olla?
Tuotteiden käyttöohjeet ovat tuotteen käytössä oleellisia, esimerkiksi mahdolliset tuotteiden takuu ja palautuskäytännöt. Mikäli sinulla on tuotteille asiakasarvosteluja ja/tai suosituksia niitä kannattaa hyödyntää tuotekuvastossa. Arvostelut ja suositukset ovat luettuja, vaikka ehkä kaikki eivät myönnäkään niitä lukevansa. Pitkäikäistä tuotekuvastoa suunnitellessa tarjoukset ja ajankohtaiset asiat kannattaa jättää pois. Näin tuotekuvasto ei vanhene kovin nopeasti, jos tuotteet pysyvät pitkään myynnissä.
Älä missään tapauksessa unohda yhteistietoja, nettisivun osoitetta eli kehota asiakasta tutustumaan lisää sivustolla. Helpot ja helposti löydettävät yhteystiedot rakentavat luottamusta yritykseen, joten laita tiedot hyvin näkyviin.
Tuotekuvaston väritys, visuaalisuus ja ilme voidaan suunnitella tukemaan brändiä. Värien käyttöä voidaan miettiä myös brändivärien ulkopuolelta, jos brändivärit eivät riitä tai sovellu tuotekuvastoon esimerkiksi ajankohdan tai tuotevalikoiman takia. Painetun tuotekuvaston paperilaadulla on merkitystä. Se vaikuttaa tuotekuvaston laatuun ja lopputulokseen. Näissä kokenut graafinen suunnittelija osaa auttaa. Liian ohut paperi rypistyy helposti. Tämä ei ehkä luo laadukasta tunnelmaa tuotteista. Liian heikkolaatuista materiaalia käytettäessä tuotekuvasto ei myöskään kestä aikaa.
Mitä vielä ei saa unohtaa? Jos tuotekuvasto julkaistaan vain netissä, on visuaalisuudessa otettava huomioon sähköisen kuvaston toimivuus. Tämä voi vaikuttaa taittopohjaan, kuvien laatuun, visuaaliseen ilmeeseen ja väreihin.
Pidän itse tosi paljon tuotekuvastojen tekemisestä. Niistä saa pienilläkin asioilla tehtyä laadullisesti kivannäköisiä ja toimivia. Jos sinulla on tuotekuvasto jonka kanssa kaipaat apua, niin laita viestiä. Autan mielelläni.