Pehmeä valo muuttuu varjoksi hitaasti. Ja tätä useammat kuvaajat tavoittelevat. Pilvisellä säällä esimerkiksi pilvet toimivat tavallaan varjoina ja pehmentävät auringosta tulevan valon. Sisällä voi käyttää tasovaloa valaisemaan kohdetta, jolla saa pehmeää valoa aikaiseksi. Luin aiemmin jostakin jutusta, että valokuvaamisessa valoa kannattaa ajatella kuin maalarin maalia. Valolla voi maalata kohteesta esille juuri sen mitä haluaa kuvaan. Tästä ajatuksesta minä graafikkona erityisesti innostuin. Aloin ajatella valolla maalaamista.
Valoja on erilaisia, pehmeää, kovaa, kirkasta ja hämärää. Voi siis päättää millaisen maalin haluaa kohteen pintaan. Meillä on myös nykyään mahdollista käsitellä kuvia, vaikka jo pelkästään kännykällä tai erillisellä kuvankäsittelyohjelmalla. Kuvaa voidaan muokata värisävyiltään pehmeämmäksi, jos se näyttää liian kovalta valoisuudeltaan. Jos kuvaat sisällä ja sinulla ei ole mitään muuta valaistusta kuin ikkunasta tuleva päivän valo, se näyttää kylmemmältä (sinisemmältä) kuin jos laitat sen lisäksi valot päälle.
Näin kesäaikaan keskipäivällä kirkkaan auringon paisteen aikaan otetut kuvat ovat esimerkki kovasta valaistuksesta. Myös salamavalo itsessään on kova valo. Pehmeä valo siis heijastuu jonkin muun asian kautta tai valonlähteen edessä on jotain mikä päästää vain osan valosta läpi kuten ne pilvet. Varjojen rajat ovat silloin pehmeämmät, joka näyttää kuvassa paremmalta. Valon etäisyydellä on myös merkitystä eli mitä lähempänä valo on sen kovemmat varjot sillä saadaan aikaiseksi. Pehmeä valo toimii paremmin esimerkiksi henkilökuvissa.
Hyödynnä olemassa oleva valo
Jos kuvaat sisällä vaikka juhlissa ihmisiä eri tilanteissa, tutki ensin millaisia valonlähteitä tilassa on valmiina. Kokeile laittaa eri valot päälle ja katso linssin läpi miltä kohde näyttäisi. Monesti pelkästään laittamalla erilaisia valoja tilassa päälle voi saada yllättävänkin hyviä valaistuksia aikaiseksi. Ei välttämättä aina tarvita lisävaloja.
Ulkokuvauksissa ihmisiä ei kannata kuvata suoraan kirkkaassa auringonpaisteessa, etsi ennemmin joku sopiva puu tai talon sivusta (varjo) jossa valo on pehmeämpää. Kuvasta tulee heti paljon parempi. Ihmiset näyttävät kuvassa luonnollisemmilta. Talolla tai puulla saadaan pehmeää varjoa aikaiseksi. Epämääräiset voimakkaat varjot, joita syntyy esimerkiksi kun kuvattava kohde on suorassa auringonvalossa, eivät näytä hyvältä. Tämän takia ”valon” tuominen varjon läpi (pilvet, puu, rakennus tai joku muu vastaava) auttavat kuvaajaa saamaan kuvattavasta kohteesta ”täydellisemmän”.
Jos kuvaat ihmisiä, katso että valo osuu silmiin
Tätä ei usein tule ajatelleeksi, mutta kannattaa kokeilla. Eli jos kuvaat ihmistä, kun valo osuu hänen silmiinsä, se näkyy kuvassa. Se tuo kuvaan syvyyttä ja houkuttelee katsomaan kuvaa. Kuvattava henkilön silmistä muodostuu kiinnostava kohde, johon katse pysähtyy. Näin tehdään kiinnostava mainoskuva, joka pysäyttää kun ihminen on kuvattu niin että valo osuu hänen silmiinsä.
Tämä ja viimekertainen tekstini oli vain pieni raapaisu kuvaamisen saloista, mutta itse olen niin innostunut erilaisista (varsinkin) ulkona olevista valoista eri päivän aikaan, vuoden aikaan ja erilaisten säätilojen aiheuttamista valaistuksista. Niillä saa uskomattoman hienoja efektejä luotua kuviin.
Ja kaikkea kannattaa kokeilla. Kameran kanssa voi liikkua mihin aikaan vain. Kokeilla erilaisia kohteita, valaistuksia ja varjoja. Kokeilemalla oppii, mutta joskus se täydellinen kuva tulee ihan vahingossa mitään miettimättä. Kokeile innostavia kesäkuvia rohkeasti.
Jos tarvitset kuvaajaa, ota rohkeasti yhteyttä.