Yrityksen ilme on kokonaisuus, joka rakentuu niistä palasista joita tuo yrityksestä esille. Ilme voi olla laadukas, harmoninen, hauska, värikäs, sekava, levoton tai ihan sinun näköinen. Se kokonaisuus jonka laitat näkyviin on samaan aikaan sinun brändi, imago ja kertoo millainen yritys on kyseessä. Markkinoinnillisesti on järkevää rakentaa sellainen ilme, että jotain jää katsojalle mieleen. Se voi olla pienikin juttu, logo, kuva, piirros, slogan ihan mikä vaan, mutta se muistuu mieleen ja yhdistyy sinun yritykseesi. Kaikki me muistamme kuolemattomia lausahduksia eri yrityksistä ja tiedämme heti mistä yrityksestä on kyse.
Mitä tekee graafikko? Hän luo ilmeen joka toimii juuri sillä yrityksellä. Mielipiteitä ja näkemyksiä on niin yrittäjällä kuin graafikolla. Tärkeintä on että ilme toimii yritykselle ja yrittäjälle. Graafikon tehtävänä on neuvoa, sparrata ja auttaa eli konkreettisesti suunnitella sellainen ilme. Hän voi myös neuvoa, että mikä toimii ja mikä ei eli ohjata sitä kautta yrittäjää. Ilmeen ja niiden elementtien joita suunnitellaan ja toteutetaan tulee toimia sekä kertoa sitä viestiä (fiilistä, kuvaa, sanomaa) mitä yritys haluaa tuoda esille eikä suinkaan graafikon sanomaa. Tämä on ainakin minulla aina lähtökohtana. En suunnittele tai tee töitä itselleni vaan asiakkaalle ja hänen yritykselleen. Minun ammatillinen tärkein oppini on työelämäni aikana ollut asiakkaan kuuntelu. Asiakas, yrittäjä, tuntee oman liiketoimintansa ja minun tehtäväni on muovata se elementeiksi ja näkyväksi.
Näkyvyyttä vain ei voi olla tänä päivänä korostamatta. Sen avulla yritys löydetään. Eikä sitä löydetä jos ei ole näkyvyyttä. Ei tunnisteta, jos ei ole mitään mistä tunnistaisi. Mitä sitten tapahtuu kun löydetään ja tunnistetaan, no kauppa saattaa käydä. Sitähän yritykset haluavat tehdä. Siksi myös näkyvyyden suunnittelu millaista se on, on tärkeää.