Värit ovat ihania. Väreillä voi tehdä vaikka mitä. Värejä voi käyttää tunnistettavuuteen, yrityksen ilmeen vahvistamiseen, osaamisen tunnistamiseen ja markkinoinnin/mainonnan huomiokeinona. Eli moneen asiaan. Värejä valittaessa on syytä miettiä omaa kohderyhmää sekä millaista viestiä haluaa tuoda esille. Missä kanavissa aikoo mainostaa tai postata.

Painetuissa materiaaleissa väri toistuu eri tavalla kuin digitaalisesti. Paperin laatu esimerkiksi vaikuttaa värisävyyn. Digimaailmassa taas vahvat värit kuten punainen saattavat olla silmälle rasittavia, jos niitä on liikaa. Moni myös kokee todella vahvat värit digimaailmassa hieman aggressiivisina. Tämä voi johtaa siihen, että katsoja sulkee sivun eikä katso eteenpäin. Silmämme on valitseva ja helposti hieman silmää ärsyttävä jätetään katsomatta.Värivalinnoissa noin yleisesti suosittelen usein joko kylmien tai lämpöisten värien käyttöä. Näitä voidaan sotkea eli käyttää kumpaakin, mutta joissain tilanteissa se saattaa aiheuttaa levottomuutta liikaa ja lopputulos ei ole toivottu. Kokeilemalla kuitenkin aina katsoja näkee miltä värien yhteensoveltuvuus näyttää.

Minulla on aika hyvä osaaminen painotöistä. Joten kysele ihmeessä jos tarvitset painotöitä. Yllätykset saattavat tulla kalliiksi. Esimerkiksi väreissä joku väri saattaa olla viides väri, jolloin se edellyttää lisävärin käyttöä. Tästä painotyössä tulee lisäveloitus. Painotekniikat ovat kehittyneet todella paljon, joten tänä päivänä on erilaisia koneita ja laitteita jotka mahdollistavat kustannustehokkaita painatuksia. Tehdessäni asiakkaalle painotöitä, olen yleensä yhteydessä painoon ja varmistan lopputuloksen onnistumisen sekä aineistojen soveltuvuuden. Yhdessä tekemällä lopputulos on yleensä onnistunut.